zondag 3 mei 2015

Gastcolumn door Dayenne Smulders

Genoeg te ontdekken in Moerenburg

Ontluikende Koningssvaren, 2015

Het is een bewolkte ochtend. Met mijn dochtertje rij ik naar de rand van Tilburg. Vandaag ga ik wandelen met Gert Brunink. De stadsbioloog van Tilburg en Moerenburg kenner. Het natuurgebied wat ik ga ontdekken. Bij café Zomerlust wacht ik samen met de andere wandelaars op Gert. Op zijn racefiets komt hij bij het café aan. Een vrolijke en fitte man. Helemaal uitgerust voor de wandeling. Laarzen aan, rugzak op en fototoestel en verrekijker in de aanslag. Na een korte introductie gaan we op pad.
Nu alles nog heerlijk rustig is kun je je zintuigen extra goed inzetten. We worden toegelachen door de groene specht, aldus Gert en proeven onderweg de wilde selderij. Ik waan me in een totaal nieuwe omgeving, hier aan de rand van Tilburg. En dat terwijl ik al achttien jaar in Tilburg woon!
Ik kijk mijn ogen uit en probeer mijn zintuigen in te zetten. Wat een diversiteit aan landschap. Van een hersteld inheems natuurgebied dat toegankelijk is voor wandelaars tot oude bomen en struiken. De Tilburgse lopen meanderen door dit gebied. Van Gert worden we voorzien van een even zo divers stukje culturele geschiedenis, biologische kennis, historie van het landschap tot praktische natuurtips.
Onderweg komen we naast veel mooie natuur ook een aantal mensen tegen die Gert allemaal hartelijk begroeten. Van leerlingen van de HAS uit Den Bosch die trots vertellen over de voortgang van hun onderzoek tot betrokken Tilburgers die hun ongenoegen uitspreken over de aangebrachte graffiti die ze onderweg tegen zijn gekomen. Je kunt echt zien en voelen dat Gert in Moerenburg thuis is.
We lopen langs een grote plas en zien onder andere een koppeltje kuifeenden in het water. Mijn oog valt op een andere eend in de plas. Ook zwart met wit, maar met een rode snavel. Gert kijkt verbaasd en pakt zijn verrekijker erbij. Ook hij heeft geen idee welke vreemde eend in deze plas is neergestreken. Snel maakt hij er een foto van om deze ´vreemde´ vogel thuis op te zoeken. Ook voor Gert blijft er genoeg te ontdekken in Moerenburg.
                                                                                                                             Dayenne Smulders

1 opmerking:

  1. Leuk stukje Dayenne! En de vreemde eend was een mannetje Bergeend ;-)

    BeantwoordenVerwijderen