zaterdag 14 december 2013

Leuk stukje in Stadsgezicht van het Brabants Dagblad!

De Stad Van... stadsbioloog Gert Brunink

Afbeelding
Gert Brunink. Foto Anne-Marie van der Gouw
Za 14 dec: Elke zaterdag op Stadsgezicht de rubriek De Stad Van… Aan de hand van een aantal steekwoorden schetst een al dan niet bekende Tilburger zijn of haar beeld van de stad. Vandaag stadsbioloog Gert Brunink.
Zuiver stromend water is voor de stad van net zo vitaal belang als de bloedstroom voor ons lichaam.
Café 
Dat is meteen al een lastige. Zomers ben ik vaak te vinden op een terras. Zomerlust, Boslust in Udenhout, gelegen in een van mijn favoriete natuurgebieden; De Brand. In de stad zijn mijn favoriete terrassen Burgemeester Jansen, De Langeboom (vijfsprong), het Buitenbeentje en Weemoed. Daar kan zomaar weer een nieuwe plek bij komen, bijvoorbeeld Villa Pastorie bij de draaibrug over de Piushaven. Het pand is prachtig opgeknapt.

Restaurant
Doncurado aan de Piushaven, De Verdieping aan de St. Annastraat en Zomerlust in Moerenburg. Ik houd van lekker, eenvoudig en betaalbaar.  Op vrijdagmiddag schuif ik graag bij de deelnemers aan na de middagexcursie door Moerenburg en hetzelfde geldt voor de ontbijtwandelingen op zondagochtend. Verder houd ik van de mediterrane  en Spaanse keuken.
Snack 
Mijn favoriete snack is toch wel een broodje shoarma en een frietje met uitjes. Voor de rest ben ik geen tussendoor eter, hoewel ik de droppot bij ’t Buitenbeentje niet makkelijk kan weerstaan. Ook het gebruik in zuidelijke en oostelijke landen om bij de borrel (gedroogde) vis of gamba's te nuttigen spreekt mij zeer aan. Verder vind ik het heerlijk na een fietstocht een portie bitterballen te eten.
Kunst 
Paradox is de plek om wekelijks te genieten van jazz. Het meest word ik echter geraakt door crossovers, daar waar diverse muziekstijlen en muzikanten elkaar ontmoeten. Wat betreft de beeldende kunst is museum De Pont echt mijn favoriete plek. De beste gelegenheid om me te laten verrassen is toch deelname aan een van de L’avventura-wandelingen. Echt ongelooflijk wat je dan allemaal te zien krijgt.
Natuur 
Landschapspark Moerenburg en de Piushaven. Daar kom ik bijna dagelijks. De verbinding van de buitennatuur met hartje stad. Dit hele gebied verdient de hoogste beschermingsstatus! Verder de Keistoep, achter de Blaak, het Leijpark, Stadspark Oude Dijk. Maar zeker ook de tijdelijk braakliggende terreinen, her en der in de stad. Dit laatste juist vanwege de verrassende vegetatie die dit vaak oplevert.

Op de schop 
Naar mijn mening geldt dit voor bijna alle hoogbouw in het centrum. Niet dat ik tegen hoogbouw ben, nee alleen tegen de fantasieloosheid en het dertien in een dozijn resultaat. Hoogbouw mag maar dan trapsgewijs met verticale tuinen en groene daken. Bouwen hoeft niet ten koste te gaan van de natuur. Willen we ooit de groenste stad van Nederland worden – en dat kan – dan moet het roer radicaal om. Lossen we meteen het fijnstofprobleem op!
Winkel 
Eigenlijk houd ik helemaal niet van winkelen. Mijn verblijf daar is zelden langer dan de strikt noodzakelijke tijd die daar voor nodig is.   Als ik dan toch moet kiezen wordt het Edelsmederij Josemieke Segers en dan met name door het feit dat ik val voor zelfgemaakte voorwerpen. Daar ze in haar werk veel natuurlijke materalen als botten, stenen en veren verwerkt  voel ik me er als natuurmens extra door aangetrokken. Echt prachtig werk! Daarnaast houd ik van het dwaalgebied in en om de Noordstraat.
Beste herinnering 
De ontmoeting met de liefde van mijn leven waarmee ik nu nog een fijne vriendschap heb. Met haar in de natuur zijn of op fietsvakantie gaan, maakt me volmaakt gelukkig en doet me beseffen hoe weinig een mens nodig heeft. Verder delen we ook de liefde voor jazz en crossovers. Daarnaast hebben we veelal dezelfde humor.
Verdriet 
Koningsplein en Pieter Vreedeplein. Als Tilburg ooit mee doet aan de strijd om de lelijkste pleinen dan eindigen we hoog. Het Pieter Vreedeplein bood de mogelijkheid tot een prachtige rechthoekige oase met bomen en terrasjes. Onze stedenbouwkundigen zouden zich wat vaker mogen laten inspireren door de Italianen!
Borrelen met 
Dan zou ik graag een keer willen borrelen met Peter Noordanus om onder het genot van een drankje te praten over de kansen voor Tilburg om zich te ontwikkelen tot de eerste echt duurzame stad van Nederland. De eerste stad waar je je tot in het centrum buiten waant. Daar wil ik graag met hem over discussiëren.

Ontspanning 
In de natuur – zowel binnen als buiten de stad – ontspan ik meteen. Verrassende ontmoetingen en ontdekkingen maken me daarnaast blij en opgetogen. Verder is de sessieavond op dinsdag bij Paradox voor mij vaste prik en de wekelijkse donderdagmiddagborrel van de kutbinnenlanders een niet te missen rustmoment. Die laatste gelegenheid kan je ook opvatten als mijn sessie lachtherapie.

Eeuwig zonde 
Dat ons stromend water door de aanleg van ons rioleringsstelsel in het begin van de vorige eeuw uit het stadsbeeld verdwenen is. Zuiver stromend water is voor de stad van net zo vitaal belang als de bloedstroom voor ons lichaam. Ik wil graag meedenken en werken om in navolging van de gemeente Enschede te kijken naar de mogelijkheden oude waterstromen weer te laten dagzomen.

Tilburg 
Alhoewel opgegroeid in Knegsel – één van de Acht Zaligheden – voel ik me na 34 jaar verblijf een echte Tilburger en ben ik supertrots op onze stad! Nergens zijn politici, ambtenaren maar ook kunstenaars zo benaderbaar als in ons Tilburg. Het Jaar 013 heeft weer eens laten zien waar wij toch vooral goed in zijn. Met niets dan alleen elkaar een feestje van formaat bouwen! Met Frank van Pamelen voorop hebben we dat toch maar weer geflikt!

Net niet...
Ik mis nog wel eens de lef om te gaan voor het hoogst haalbare, het durven gaan voor onze droom. Terwijl ik er van overtuigd ben dat we het kunnen want dat laten we op vele vlakken zien. Misschien nog net even wat meer vertrouwen en we zijn wat we met ze allen kunnen met recht 'De Schoonste Stad van het Land'.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen